Hollands Genoegen kruik

'Het ontstaan van Hollands Genoegen'

In december 2009 zijn de eerste kruiken Hollands Genoegen afgevuld. Een prachtig gezicht; de bottellijn vol hoogglans witte kruiken met Delfts blauwe bedrukking en knalrode dop. Even denk je dat je niet in de distilleerderij van de Weduwe Joustra bent, maar we zijn er wel en deze kruiken worden gevuld met een spiksplinternieuwe koffielikeur. Na een jaar ontwikkelen, werd er feestelijk koffie met Hollands Genoegen gedronken. Een bijzonder moment in een distilleerderij die tot voor kort vrijwel alleen bekend stond vanwege haar Beerenburg.

Ontwikkeling
Het gaat goed bij de Weduwe Joustra, er is een 2e bottellijn bijgekomen afgelopen jaar, waarmee nog beter aan de vraag kan worden voldaan en de positie op de Nederlandse markt wordt verstevigd. Maar de tijd verandert, de smaak verandert en de markt beweegt, dus gewoon tijd voor iets nieuws en dat is gelukt.

“Het idee om eens iets heel anders te ontwikkelen was er eigenlijk al een hele tijd. Iets wat helemaal niets te maken heeft met kruiden, beerenburg, familietraditie of gemaakt is op basis van…Een ander product voor een andere doelgroep met een totaal andere uitstraling, fris en lekker van nu; hip, stoer, gezellig, maar bovenal gewoon lekker.

Hollandsche Waaren
Het concept van de Hollandse uitstraling zat al in mijn hoofd. Ontwerpster Anne Marie Jetten uit Den Haag, bekend van de Hollands Trots collectie van Douwe Egberts, heeft alle ideeën prachtig gevisualiseerd en samen zijn we tot dit uiteindelijke concept gekomen.

Productielijn Hollands Genoegen
dozen Hollands Genoegen

Het Wapen van Friesland
Het idee van een koffielikeur is ontstaan in een dorpscafé in Easterlittens, een gezellig donkerbruin café waar je na het eten enorm verwend wordt met allerlei lekkers bij de koffie. De smaakbeleving van koffie, pure chocolade en softmints was zo bijzonder: Dit is het…zo gaan we het doen. De periode daarna was ronduit machtig…in een paar maanden tijd is er met o.a. potten koffie, plakken chocola en zakjes softmints een heerlijke zachte koffielikeur ontwikkelt.”

Landgoed Lauwswolt
Marc van Gulick van Landgoed Lauswolt, mee geproefd in de 1e fase, gaf het mooiste compliment: ‘Bijzonder dat de smaak zo intens blijft ondanks het lagere alcoholpercentage.’ (en uiteraard staat Hollands Genoegen daar op de kaart)

De mooiste reactie was van een goede vriend, een echte Beerenburg liefhebber: ‘Ja maar Heleen, dit ga je toch niet verkopen, dit lijkt niet op jullie BB, wat is dit in godsnaam?’ “Prachtig! Dit moeten we hebben”. Als de Joustra drinker dit gaat drinken, graven we ons eigen graf. Jij moet Beerenburg blijven drinken. Als mijn vriendinnen het maar lekker vinden, dan gaat het goed.”

Vriendinnen
En het is goed gegaan, want die vriendinnen vinden het heerlijk en zij stonden dan ook aan de bottellijn om de eerste dozen Hollands Genoegen te vullen. Geen grote bekendheid voor de lancering, maar gewoon de ultieme doelgroep: haar eigen vriendinnen. Het startsein is gegeven voor ouderwetse gezelligheid in een kruik en toch zo ontzettend van nu!

Toegankelijk, brede doelgroep, minder alcohol, mooie ingrediënten, het ultieme cadeautje, makkelijk verkrijgbaar en eigentijds. En als je het geproefd hebt, is het zelfs een beetje spannend.

“Geniet ervan…dat is een groot genoegen!”

handtekening Heleen

Hollands winkelen? Kijk in onze webwinkel!

.
Hollands Genoegen - een bjusterbaarlik noflik slokje
webshop